Zoekresultaten

  • In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis) scholen. We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Hieronder staan enkele ontwikkelingen van deze acht werkgebieden van het afgelopen schooljaar. Alkmaar-Noord Alkmaar-Noord heeft dit schooljaar de focus liggen op innovatieprojecten en...

  • In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind. Er is een sterke afname zichtbaar in tijdelijke observatie- en interventieplaatsen. Eén van de re...

  • Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het Speciaal (Basis) Onderwijs of speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOP dossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOP dossier t...

  • In de vorige paragraaf is te vinden hoe de route van toewijzing werkt. Om zicht te krijgen op de verschillen tussen onze werkgebieden, is het interessant om te weten in welke mate de verschillende werkgebieden toelaatbaarheidsverklaringen aanvragen. In onderstaande grafiek is een vergelijking gemaakt. We zien hier dat Alkmaar-Noord en Heerhugowaard-Zuid verhoudingsgewijs vaker verwijzen. Vanuit Heiloo en Bergen lijkt minder te worden verwezen. Mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn da...

  • Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het Speciaal (Basis) Onderwijs of speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Hieronder is een lijst zichtbaar, waarin per school is aangegeven hoeveel leerlingen er zijn verwezen naar S(B)O. Daarbij moet worden opgemerkt dat hier niet is gekeken naar het totale leerlingenaantal per school en dat deze cijfers voor de interpretatie daarom met voorzichtigheid bekeken moeten word...

  • Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn er diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip vallen. Voor de ontwikkeling hiervan zijn wij gestart met een aantal voorzieningen, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze voorzieningen zijn veelal als pilot gestart, maar groeien veelal uit tot volwaardige programma's. In het afgelopen schooljaar is kritisch gekeken naar deze speci...

  • De acht werkgebieden hebben een eigen budget voor arrangementen. De verdeling en de besteding vindt u hier. De werkgebieden streven ernaar om een deel van hun budget te besteden aan innovatie. Hiermee blijven we onszelf uitdagen om arrangementen in te zetten die een creatieve inslag van ons vragen. Om innovatie te stimuleren is de ambitie gesteld om aan het einde van deze planperiode (2021) 15% van het budget voor extra ondersteuning aan innovatieve arrangementen te besteden (zie ondersteuni...

  • In het kader van professionalisering stemmen we ieder schooljaar samen af welke scholingen ingezet worden voor de consulenten, zodat ook zij blijven doorontwikkelen. In het afgelopen schooljaar hebben de consulenten scholing gehad in Visueel Communiceren en Systemisch kijken naar Passend Onderwijs. Het visueel communiceren wordt veel ingezet tijdens netwerkgroepen en trimesteroverleggen. Het systemisch kijken maakt ons bewust van ons eigen handelen en laat ons daar op een andere manier op re...