Extra ondersteuning op de basisschool met een arrangement
Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft op de basisschool, kan die ondersteuning geboden ...
Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland (PPO-NK) kent acht werkgebieden. In deze geografisch verdeelde werkgebieden werken directeuren en intern begeleiders van scholen samen met elkaar en met de consulent van het samenwerkingsverband.
Ieder werkgebied heeft een eigen budget en is gezamenlijk verantwoordelijk voor de besteding van dit budget/deze middelen. Werkgebieden besteden deze middelen aan drie soorten arrangementen: individuele arrangementen, groepsarrangementen en innovatie projecten. Voor innovatieve projecten geldt dat er middelen gereserveerd mogen worden, zodat deze later besteed kunnen worden. Naast deze budgetten van de werkgebieden is er nog een frictiebudget, als reservegelden.
Meer informatie over de verdeling van de budgetten, de verschillende typen budgetten en het frictiebudget is beschreven in deze memo.
In de werkgebieden weten de scholen van het werkgebied elkaar steeds beter te vinden. Toch wordt de expertise van andere scholen nog vaak gezocht via de consulent. We stimuleren het onderlinge contact tussen de scholen, zodat ze elkaar steeds meer gaan ondersteunen.
Wanneer op een school gewisseld wordt van personeel (vooral bij intern begeleiders), ontstaan er vragen over de ondersteuningsstructuur van de eigen school, over de werkwijze van het samenwerkingsverband en over TOP dossier. Ook zien we dat er dan meer ondersteuning van het samenwerkingsverband gevraagd wordt op het niveau van de lichte ondersteuning.
Alle werkgebieden krijgen aan het begin van het schooljaar een schooljaarbudget. Dit is gebaseerd op het aantal leerlingen binnen hun werkgebied. Daar wordt het saldo van het werkgebied van het vorige schooljaar bij opgeteld. Deze twee samen vormen het totaalbudget voor het nieuwe schooljaar.
Aan het eind van het schooljaar kan er budget overblijven. In totaal gaat van alle restanten van de werkgebieden 80.000 euro naar de frictiepot en het resterende bedrag wordt gebruikt voor de bestemmingsreserve.
In onderstaande afbeelding is bovenstaande tekst schematisch weergegeven.
De bestemmingen voor de 20%-bedragen voor 2018-2019 zijn per werkgebied als volgt:
Alkmaar-Noord Meerbegaafdheid (o.a. masterclasses)
Alkmaar-Oost Het Jonge Kind (o.a. workshops onderbouwleerkrachten en de Impulsklas)
Alkmaar-Zuid Impulsklas (werkhouding & gedrag) en de Plezierige Klas (training)
Bergen Hoogbegaafdheid (en HB/HS)
Heiloo Impulsklas gedrag
Langedijk Hands-On!, leren door te doen
Heerhugowaard-Zuid Leerkrachtvaardigheden versterken (o.a. op het gebied van gedragsinterventies)
Heerhugowaard-Noord Ondersteuning werkgroepen met innovatiethema’s (hoogbegaafdheid, het jonge kind, taalontwikkelingsachterstanden).
In onderstaande grafiek is weergegeven hoe de werkgebieden hun budget van het werkgebied voor de arrangementen hebben besteed in 2017-2018.
De grafiek is als volgt opgebouwd:
Het bedrag dat werkgebieden over hebben van vorig schooljaar (paars) vormt samen met het budget dat verdeeld wordt aan het begin van het schooljaar (blauw) het totale budget van 2017-2018.
Naast deze staaf is te zien hoeveel van dit budget besteed is in het eerste (rood), tweede (oranje) en derde trimester (geel).
We zien in onderstaande grafiek dat de werkgebieden Heiloo en Langedijk alleen een schooljaarbudget van 2017-2018 hebben en (bijna) geen saldo van 2016-2017 hebben meegenomen naar dit schooljaar. Dit komt omdat deze twee werkgebieden vorig schooljaar (2016-2017) vroegtijdig hun budget (bijna) volledig besteed hadden.
De besteding van het budget is per werkgebied zeer divers.
De werkgebieden Alkmaar-Noord, Bergen en Heerhugowaard-Zuid hebben hun totale schooljaarbudget voor 2017-2018 verbruikt en hebben daarnaast gebruik gemaakt van het saldo dat over was van het schooljaar 2016-2017.
In Heerhugowaard-Zuid was veel saldo over van voorgaande schooljaren. Een groot deel hiervan is ingezet voor innovatieprojecten. Lees hier meer over het innovatieproject van Heerhugowaard-Zuid.
Ook het werkgebied Bergen heeft veel saldo van voorgaande jaren in innovatieprojecten gestoken.
In tegenstelling tot bovengenoemde werkgebieden, hebben de werkgebieden Heiloo en Langedijk minder dan 50% van hun middelen besteed.
In Heiloo hebben de scholen samen een nieuwe mindset ontwikkeld met duidelijkere verwachtingen. Er wordt één lijn in afspraken getrokken voor alle scholen. Voor 2018-2019 heeft Heiloo gelden gereserveerd voor de intensieve / inclusieve trajecten, zodat duidelijk is welk budget daarnaast nog ingezet kan worden voor andere arrangementen.
In Langedijk hebben de scholen meer beroep gedaan op hun ambulante schil en het is duidelijker waarvoor de arrangementen van het budget voor zijn bedoeld.
Onderstaande grafiek geeft de inzet van middelen weer in procenten ten opzichte van het totale budget (paars) en het schooljaarbudget van 2017-2018 (blauw).
In deze grafiek is te zien dat geen enkel werkgebied meer heeft besteed dan het totaal beschikbare budget, maar dat er wel werkgebieden zijn die in verhouding met het schooljaarbudget meer besteed hebben. Dit betekent dat de opgebouwde reserves van de werkgebieden besteed worden.
In schooljaar 2015-2016 is het werken met budgetten per werkgebied ingevoerd. In het eerste trimester van dat jaar moesten de werkgebieden nog wennen aan de nieuwe werkwijze, maar in het tweede trimester besteedde het merendeel van de werkgebieden het budget van het werkgebied volgens verwachting of zelfs meer.
Heerhugowaard-Zuid bleef hierbij achter, daar kwam het werken via de nieuwe werkwijze nog niet goed op gang. Heerhugowaard-zuid heeft daardoor veel budget 15-16 meegenomen naar de schooljaren 2016-2017 en 2017-2018.
In schooljaar 2016-2017 werd door veel werkgebieden in het tweede trimester meer van het budget besteed dan bedoeld. De werkgebieden Heiloo en Langedijk dreigden ernstig in de knel te komen met hun budget, waardoor ze incidenteel een aanvulling op het budget hebben gekregen om kinderen toch te kunnen bedienen.
In het huidige schooljaar (2017-2018) is weer wat minder budget besteed dan het jaar ervoor. Heerhugowaard-Zuid heeft dit jaar een 'inhaalslag' gemaakt, waardoor er in het derde trimester aanspraak gemaakt werd op het saldo dat over was van het eerste schooljaar waarin gewerkt werd met budgetten per werkgebied.