2. Netwerkgroepen

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 350
  • Gerben Zonneveld
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 20|21 - SLL
  • Alle leden mogen wijzigen

Inleiding

Om de leefwereld van kinderen, ouders en professionals leidend te laten zijn in de ontwikkeling van ons samenwerkingsverband, werken wij in netwerkgroepen (witte pijlen in de afbeelding). In elke netwerkgroep staat een actueel onderwerp centraal dat bijdraagt aan het realiseren van passend onderwijs voor ieder kind. Mogelijk denkt een netwerkgroep mee over het realiseren van passend onderwijs voor een specifieke groep kinderen (denk aan nieuwkomers of kinderen die hoogbegaafd zijn) of denkt de netwerkgroep mee over het realiseren van passend onderwijs in kwetsbare perioden in het leven van een kind (denk aan de transitie van basisschool naar middelbare school of de overstap naar een andere school).

Netwerkgroepen kunnen tijdelijk van aard zijn of langer blijven bestaan, afhankelijk van de opdracht en het centrale thema. Deze wordt in samenspraak met de directeur-bestuurder, op basis van het ondersteuningsplan en het jaarplan, bepaald. De samenstelling van de netwerkgroepen is divers, met vertegenwoordigers van verschillende organisaties en belanghebbenden uit ons netwerk. Denk aan ouders, leerkrachten, IB’ers, gemeente, zorgpartners en bestuurders. Op deze manier zorgen we dat er langs de inhoudelijke ontwikkeling van ons samenwerkingsverband ontmoeting plaatsvindt en perspectieven gedeeld en verbonden worden. De netwerkgroepen wisselen inhoudelijke expertise uit, adviseren de directeur-bestuurder over strategische keuzes, doen als gewenst beleidsvoorstellen en hebben een signaalfunctie in ons netwerk.

Ons samenwerkingsverband telt zo'n 13 netwerkgroepen. Zie voor een actueel overzicht de pagina op onze community 'onze netwerkgroepen'. Het voornemen was te investeren in de verbinding tussen de netwerkgroepen. We hebben een onderzoek laten uitvoeren om de relaties tussen de netwerkgroepen in kaart te brengen. de resultaten hiervan worden verwacht in december 2021. Door COVID-19 kon in 2020 en 2021 de geplande netwerkgroepenmarkt niet doorgaan. Deze is, in afwachting van de maatregelen, verplaatst. Elk trimester rapporteren de netwerkgroepen in de trimesterrapportage over de ontwikkelingen en activiteiten.

Hierna volgen enkele ontwikkelingen vanuit enkele netwerkgroepen:

NWG Virtueel expertise cluster

Het virtueel expertise cluster speelt een belangrijke rol in het ontwikkelen van een samenhangend geheel van onderwijsvoorzieningen, veelal gericht op zware, complexe ondersteuning. Het gaat dan om kinderen met een hulpvraag op het gebied van leren gecombineerd met psychische problematiek. De ondersteuning vindt plaats binnen de eigen instelling of basisschool.

In het afgelopen schooljaar zijn in de netwerkgroepen van het samenwerkingsverband regelmatig gesprekken gevoerd over de zorgen omtrent de verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs. Schooljaar 2021-2022 zal in het teken staan van het streven naar meer inclusief onderwijs, het versterken van het samenspel tussen s(b)o en reguliere scholen en het stimuleren van de terugkeer van leerlingen naar regulier onderwijs.

NWG Samen leren leven

De netwerkgroep Samen Leren Leven geeft een impuls aan de beweging naar inclusie en inclusief onderwijs. Een beweging waarin gemeenten, zorgpartners, onderwijs en voor- en vroegschoolse opvang samen optrekken. Deze netwerkgroep is gestart met het schrijven van een procesplan waarin kaders zijn geschetst om richting te geven aan de discussie over 'inclusie'. Afgelopen schooljaar is een notitie geschreven die richting kan gaan geven aan het vormen van een visie en missie op inclusie en inclusief onderwijs. Deze visie is geagendeerd en gedeeld op de agenda's van zowel bestuurlijk als gemeentelijk overleg.

De netwerkgroep heeft een groot aantal deelnemers. Om de grootte van de groep hanteerbaar te houden en om te zorgen dat de netwerkgroep haar opdracht kan blijven vervullen, werkt de groep met een binnen- en een buitenkring. De binnenkring versnelt, de buitenkring denkt mee, verrijkt en verbreedt. De netwerkgroep bereidt, in samenspraak met de werkgebieden, een conferentie Samen Leren Leven voor die in september 2022 plaatsvindt. In deze conferentie staat de beweging naar inclusie en inclusief onderwijs centraal.

NWG Financiën Werkgebieden

Vanuit verschillende perspectieven, evaluaties en actualiteiten interpreteert deze netwerkgroep de gegevens in de trimesterrapportages en de budgetten van de werkgebieden. Hierdoor is het samenwerkingsverband transparant ten aanzien van de besteding van de gelden en heeft deze netwerkgroep de mogelijkheid om te adviseren over het financieel beleid. Deze netwerkgroep ziet het als haar uitdaging om door gezamenlijk naar de cijfers te kijken en vanuit die cijfers interventies te plegen, ervoor te zorgen dat het samenwerkingsverband een gezonde organisatie blijft vanuit haar doelstelling en solidariteit.

Deze netwerkgroep heeft in 2021 - 2022 speciale aandacht gehad voor
- de mate waarin de werkgebieden de budgetten gebruiken om te innoveren en bij te dragen aan de beweging naar inclusie en inclusief onderwijs.
- de mate waarin werkgebieden in staat zijn geweest de beschikbare middelen te besteden, gezien de corona maatregelen.

NWG Hoogbegaafdheid

Wat we vooral willen bereiken is een goede en duurzame ondersteuningsstructuur voor onze hoogbegaafde leerlingen. Onze uitgangspunten hierbij zijn:

  • We willen dit gezamenlijk bereiken, iedereen hierin meenemen
  • Gebruik maken van de good practices en ervaringen in de regio
  • Kijken vanuit de leefomgeving en behoeften van het kind
  • Het onderwijs vindt plaats vanuit de eigen school
  • Beperkt aantal voorzieningen

Afgelopen jaar heeft de netwerkgroep HB het volgende gerealiseerd:

  • HB-coördinator per werkgebied : Elk werkgebied heeft met ingang van de zomer 2021 een HB-coördinator.
  • Ouders : Vanuit de netwerkgroep HB is een drietal ouderavonden georganiseerd voor ouders van meer- en hoogbegaafde kinderen.
  • Doorgaande ontwikkellijn po-vo : De twee samenwerkingsverbanden po en vo trekken specifiek voor het vraagstuk van de overgang po-vo voor de doelgroep van hoogbegaafde leerlingen gezamenlijk op. In de afgelopen periode is het advies dat geformuleerd is naar aanleiding van de gezamenlijke bijeenkomst met het VO over de overgang po-vo voor HB leerlingen verder uitgewerkt in een kleine groep waarin het PO en het VO zijn vertegenwoordigd. Dit heeft ertoe geleid dat het warme overdrachtsformulier op een aantal punten is aangescherpt, dat er in januari 2022 gezamenlijke bijeenkomsten worden georganiseerd rondom de overgang voor hoogbegaafde leerlingen voor de HB-coördinatoren vanuit het PO en vanuit het VO.
  • Bovenbestuurlijke plusklas voor werkgebieden Alkmaar Zuid en Oost : Met de pilot bovenbestuurlijke plusklas geven we leerlingen uit groep 5 t/m 7 tijdelijk aanvullend onderwijs op maat, passend bij de leerbehoefte van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze bbp wordt ingericht voor de basisscholen in werkgebied Alkmaar Zuid en Oost. De pilot bbp wordt in het komend schooljaar door de netwerkgroep gevolgd en gemonitord, om hier ook voor de toekomst en voor de andere werkgebieden lering uit te trekken.
  • Ontwikkelen expertisecentrum HB : Hiervoor willen we samen met twee externe partijen een aanvraag indienen bij het gemeentelijk transformatiefonds om een expertisecentrum te ontwikkelen. In de afgelopen periode is samen met de twee externe partijen deze aanvraag bij het transformatiefonds voor het ontwikkelen van een expertisecentrum uitgewerkt. Na goedkeuring zal de aanvraag na de zomervakantie bij de gemeente worden ingediend.
  • Opleiding ‘Specialist hoogbegaafdheid’ : Voor de hb-coördinatoren-school die nog geen opleiding hebben genoten, hebben we een opleidingstraject samengesteld dat in het schooljaar 2021/2022 van start gaat, waarbij ze in een jaar tijd heel veel kunnen leren en delen over hoogbegaafdheid. Dit zal deels online en deels fysiek worden gegeven.
  • Opleiding ‘Een goede start voor hb-kinderen’ : Een aantal scholen en IKC’s gaat deelnemen aan deze pilot ‘een goede start voor hb-kinderen’. Op deze manier zal er bij de peuters al sprake zijn van een rijke leeromgeving en zal de overgang van peuter naar kleuter nog soepeler verlopen. We starten met de scholing in september 2021.
  • Scholingstraject hb-coördinatoren en enkele consulenten : Er is ook een verdiepend opleidingstraject samengesteld voor de hb-coördinatorenwerkgebied en de consulenten. Alle hb-coördinatoren-werkgebied en een aantal consulenten zal hieraan deelnemen.

De onderstaande netwerkgroepen worden elders behandeld:

NWG 10-14
Voor beschrijving van de ontwikkelingen in deze netwerkgroep, zie toelichting onder doorgaande schoolloopbaan: https://werkplaats.ppo-nk.nl/thoughts/5225

NWG Nieuwkomers

Voor beschrijving van de ontwikkelingen in deze netwerkgroep, zie toelichting onder preventiekracht --> Nieuwkomers: https://werkplaats.ppo-nk.nl/thoughts/5227

NWG Thuiszitters

Voor beschrijving van de ontwikkelingen in deze netwerkgroep, zie toelichting onder preventiekracht --> thuiszitters: https://werkplaats.ppo-nk.nl/thoughts/5226

NWG Inclusie Ondersteuners

Voor beschrijving van de ontwikkelingen in deze netwerkgroep, zie toelichting onder preventiekracht --> Ambulante begeleiding: https://werkplaats.ppo-nk.nl/thoughts/5224