Zoekresultaten

  • Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is cruciaal bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien voor hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten. Ouders praten in multidisciplinaire overleggen (mdo's) continu mee over ontwikkelingsplannen voor hun eigen kind. Daarnaast denken ze in versc...

  • Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we vanaf 2020 toe naar een professionaliseringsmodel. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt. Omdat de werkgebieden een eigen kennisdynamiek hebben is het ontwikkelaanbod per werkgebied ...

  • Twee keer per jaar gaan de consulenten passend onderwijs de directeur, intern-begeleiders en eventueel een jeugd- en gezinscoach verbonden aan de school met elkaar in gesprek om het samenspel met elkaar en de ondersteuningsstructuur van de school te evalueren en te versterken. Daarnaast zijn er gedurende het jaar ook verschillende bijeenkomsten georganiseerd waar het versterken van het samenspel in de beweging naar inclusiever onderwijs een belangrijk onderdeel was. Het jonge kind Dijk & Waar...

  • Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel. In bijna alle TOP dossiers wordt ook het onderdeel ‘kind gesprek’ standaard ingevuld en/of is voorafgaand aan het mdo met een deel van de kinderen...

  • Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject. Het budget per werkgebied wordt jaarlijks vastgesteld op basis van het ...

  • TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor handelingericht werken en het realiseren van passend onderwijs en passende zorg HGW/ HGD route in TOP dossier: waarnemen – begrijpen – plannen - realiseren De HGW-route in TOP dossier helpt bij...