2. Governance
Eind schooljaar 2018-2019 is overgestapt naar een nieuwe governancemodel, waarin bestuurs- en toezicht...
Ten grondslag aan de (trimester)rapportages ligt het jaarplan. Hieronder is aangegeven in hoeverre de doelen voor het schooljaar 2017-2018 reeds behaald zijn.
Professionaliseringsmodel Van wenkend perspectief naar concrete JAARPLAN 2017-2018 uitwerking: versterken van de ondersteuningscapaciteit van scholen - werkgebied - regio. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
TOP dossier is geïmplementeerd en wordt gebruikt voor het handelingsgericht arrangeren | SWV en scholen | 2e implementatiejaar 2017-2018 | Alle scholen gebruiken vanaf september 2018 TOP dossier. SWV-omgeving van TOP dossier gedeeltelijk geïmplementeerd en uitgevoerd. |
Scholing TOP dossier (naar behoefte): leerkrachten -scholen | SWV - scholen |
2-jarig: 1e jaar 2017-2018
|
39 scholen hebben scholing gevolgd of aangevraagd voor 2018-2019. |
Elk arrangement op de basisschool richt zich ook op het versterken van vaardigheden leerkracht of team | Consulenten en scholen |
N.a.v. ondersteuningsvraag vastgelegd in het TOP dossier
|
Consulenten nemen het in elk MDO mee. Met de swv-omgeving van TOP dossier gaan we dit monitoren. |
Van elke school - werkgebied zijn de populaties in beeld en de match met de beschikbare aanpakken (SOP) is gemaakt en worden in werkgebied en op scholen besproken. | Scholen - SWV | 1e helft 2017-2018 | Afgerond op enkele scholen na. Daarmee zijn aanvullende afspraken gemaakt. |
Innovatie en ontwikkeling Om een antwoord te kunnen blijven geven op alle toekomstige vragen en om een dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te blijven realiseren. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
3-5% van het budget werkgebieden wordt besteed aan innovatie | Werkgebieden | 2017-2018 | Gemiddeld % innovatie = 8,05 %. 5 werkgebieden nog onder 3-5%. Lees hier meer. |
Scholing consulenten in het faciliteren van het ontwikkel- en innovatieproces werkgebieden
|
Team consulenten | 2017-2018 | Doorlopend |
Signaleren lacunes in het dekkend netwerk |
Werkgebieden - SWV
|
Doorlopend | Doorlopend |
OZA thuiszitters: geen kinderen zonder perspectief en niet langer dan 3 maanden thuis.
|
Netwerkgroep thuiszitters | Doorlopend | Doorlopend |
Lokaal anticiperen Passend onderwijs lokaal laten aansluiten door maatwerk en doelmatige inzet van ondersteuning en middelen. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
Data populaties en aanpakken verschillende partners bij elkaar brengen voor analyse op niveau werkgebied
|
Netwerkgroep monitor | 2017-2018 | In uitvoering, zit in pilotfase. |
Elk werkgebied analyseert ondersteuningsvragen en stemt aanpakken hierop af
|
Scholen - consulenten - Jeugdhulp werkgebieden
|
Ten minste 3x per jaar (trimesterrapportage) | Uitgevoerd |
Analyse Schoolondersteuningsprofielen | SWV | 1e helft 2017-2018 |
Afgerond
|
Bundelen van krachten door gelijke kansen alliantie te vormen voor kinderen met sociaaleconomische belemmeringen | Netwerkgroep gelijke kansen alliantie | Start najaar 2017 | Subsidie verkregen en project gestart. |
Preventiekracht Kinderen ontvangen in zo’n vroeg mogelijk stadium ondersteuning indien dat nodig is en leerkrachten worden hiervoor toegerust. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
Voorkomen van dreigende thuiszitters vanuit visie leerrecht
|
Netwerkgroep thuiszitters | 2017-2018 | Actieve netwerkgroep. Registratie en definitie van dreigende thuiszitter vormgegeven. Elk kind in beeld. |
Individuen- groepen met verhoogd risico in beeld brengen door analyse arrangementen in combinatie met overige data en deze bespreekbaar maken met partners
|
SWV - gemeenten | Start 2017-2018 | Gestart. |
Visie ontwikkelen op onderwijszorg op s(b)o en expertisecentra
|
Scholen - SWV's - gemeenten | 1e helft 2017-2018 | Gestart: opzet conferentie 28-9-2018 |
Versterken bewustzijn over het proactief oppakken van niet pluis signalen
|
Consulenten - netwerkgroepen | Doorlopend | Bespreekpunt in werkgebied en mesogesprekken met scholen zijn gevoerd. |
Werken als een netwerk Investeren in de kwaliteit van de samenwerking om te voorkomen dat een kind tussen wal en schip valt. Uitgangspunt is eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de scholen voor hun leerlingen. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
Inhoudelijke thema’s worden door netwerkgroepen vertaald naar werkwijzen en beleid
|
SWV - projectgroep PO&J | Doorlopend | 11 netwerkgroepen, waarvan 90% actief. |
Werken met Online Community/ Werkplaats PPO-NK | Consulenten en beleidsmedewerker kwaliteit | Doorlopend | Werkplaats is vind- en ontmoetingsplek. Ruim 450 leden. |
Ontwikkeling en uitvoering gezamenlijk beleid onderwijs - zorg (transformatieagenda)
|
SWV en gemeenten | Doorlopend | Evaluatie samenwerking onderwijs-zorg gerealiseerd. Per 2018-2019 nieuwe projectmedewerker onderwijs-zorg. |
Communicatieplan als middel voor gezamenlijk draagvlak doelen, uitwisselen informatie en samenbrengen van partijen
|
Netwerkgroep communicatie | Doorlopend | Wekelijkse nieuwsberichten en praktijkverhalen passend onderwijs. |
Effectief gebruik maken van TOP dossier vergt verschillende perspectieven/ input verschillende partijen
|
SWV - ouders - scholen (leerkrachten) | Doorlopend | Alle scholen werken in september 2018 met TOP dossier. Consulenten nemen meervoudig perspectief mee in ieder MDO. |
Implementatie invullen TOP dossier in het geval van Onderwijs-zorgarrangementen: samenwerking met jeugdhulp
|
SWV - jeugdhulp - leerkrachten - ouders | 2017-2018 | In ontwikkeling |
Actief bespreken van ondersteuningsplan in werkgebieden en eigen doelen stellen die horen bij de strategische perspectieven
|
Werkgebied | Najaar 2017 | Uitgevoerd. |
Monitoring gestelde doelen die horen bij de strategische perspectieven | Werkgebied | 2017-2018 | Uitgevoerd |
Ouders: motor voor ontwikkeling van hun kind De regiefunctie van ouders erkennen en hen in positie brengen als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
Ouders - school - consulent maken gezamenlijk plan en evaluatie tijdens MDO in TOP dossier en voldoen aan wettelijke eis instemmingsrecht ouders inclusief wet en regelgeving.
|
Consulenten - scholen | Ouders - school - consulent maken gezamenlijk plan en evaluatie tijdens mdo in TOPdossier en voldoen aan wettelijke eis instemmingsrecht ouders inclusief wet en regelgeving | Geimplementeerd |
Inrichten Oudersteunpunt | SWV - ouders - netwerkgroep | 2017-2018 | In ontwikkeling, schets website gerealiseerd. |
Kwaliteitszorg Meet-, deel-, spreek-, leer- & verbetercyclus: zichtbaar maken wat onzichtbaar is op alle niveaus om van te leren. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
Kwaliteit basis- en lichte ondersteuning zichtbaar en bespreekbaar maken
|
SWV - schoolbesturen - scholen - werkgebieden | 2017-2018 | In ontwikkeling in netwerkgroep Beleidsmedewerkers |
Doorontwikkeling trimesterrapportages op basis van evaluatie en reflectie | SWV | Doorlopend | Nieuwe stijl rapportages 2017-2018 goed ontvangen. Dit vormt basis voor volgend schooljaar. |
Implementatie TOP dossier SWV | SWV | 2017-2018 | Gedeeltelijk gerealiseerd, nieuwe SWV-omgeving verwacht in december. |
Zichtbaar en bespreekbaar maken van de ontwikkeling van de strategische perspectieven | SWV | 2017-2018 | Uitgevoerd. |
Format ontwikkelen maatschappelijke businesscase voor onderwijszorgarrangementen | SWV | 1e helft 2017-2018 | Afgerond |