Blader door bijdragen

  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 202

Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland is opgedeeld in acht werkgebieden. Ieder werkgebied heeft zijn eigen budget voor arrangementen. Een deel van dit budget is bedoeld voor innovatieprojecten. Middels deze projecten willen wij inspelen op gezamenlijke behoeften en belangrijke thema's die spelen binnen het werkgebied. Hoofdstuk Innovatieprojecten schooljaar 2021-2022 - Samen Leren leven Overzicht per werkgebied

Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 220

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen. We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Hieronder staan enkele ontwikkelingen van deze acht werkgebieden van het afgelopen schooljaar. Hoofdstukken Werkgebiedclusters Ontwikkeli...

Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • jan 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 520

Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland is opgedeeld in acht werkgebieden. Ieder werkgebied heeft zijn eigen budget voor arrangementen. Een deel van dit budget is bedoeld voor innovatieprojecten. Middels deze projecten willen wij inspelen op gezamenlijke behoeften en belangrijke thema's die spelen binnen het werkgebied. Vanuit de Netwerkgroep Werkgebieden zijn vragen stelt over de hoogte van het innovatiebudget ...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 1
  • 898

Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden beschikbaar. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip vallen. Om een dekkend netwerk te blijven bieden, zijn er in de regio verschillende speciale voorzieningen opgezet, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze speciale voorzieningen starten vaak als pilot. Bij succes groeien ze ...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 483

In paragraaf 1.3.a Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen is te vinden hoe de route van toewijzing werkt. Om zicht te krijgen op de verschillen tussen onze werkgebieden, is het interessant om te weten in welke mate de verschillende werkgebieden toelaatbaarheidsverklaringen aanvragen. In het 3e trimester zijn 208 nieuwe tlv's aangevraagd waardoor het totaal aangevraagde tlv's uitkomt op 335. Hiervan werden 111 tlv's (33%) aangevraagd door ...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 509

Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOPdossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwi...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 502

In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind. Deelname 2020-2021 Er zijn geen nieuwe observati...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 679

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen. We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Hieronder staan enkele ontwikkelingen van deze acht werkgebieden van het afgelopen schooljaar. Werkgebiedclusters Binnen de werkgebi...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • okt 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 669

We zoeken naar de beste oplossingen voor kinderen. Echter zijn er soms kinderen voor wie we niet altijd direct een passende onderwijsplek hebben. Daarom zijn ontwikkeling en innovatie noodzakelijk: zo blijven we een dekkend netwerk in onderwijs en zorg realiseren. Dit doen we door inzet van arrangementen op de basisscholen, lokaal anticiperen in de werkgebieden en speciaal (basis) onderwijs. Acht werkgebieden In de regio Noord-Kennemerland zij...

Jaarverslag 18|19 - Toekomst
  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 652

Onze acht werkgebieden hebben allemaal een budget, waarvan een deel is gereserveerd voor innovatie. Hiermee krijgen de werkgebieden de mogelijkheid om op basis van specifieke onderwijsbehoeften nieuwe werkwijzen te ontwikkelen. Doel is om in 2021 15% van het budget per werkgebied te besteden aan innovatie projecten (dit jaar ligt het op 7%). Er liepen in totaal 19 innovatieprojecten in het jaar 2018-2019. In de verschillende werkgebieden zijn ...

Jaarverslag 18|19 - Toekomst
  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 805

Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn er diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip vallen. Voor de ontwikkeling hiervan zijn wij gestart met een aantal voorzieningen, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze voorzieningen zijn veelal als pilot gestart, maar groeien veelal uit tot volwaardige programma's. In het afgelo...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 1056

Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het Speciaal (Basis) Onderwijs of speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Hieronder is een lijst zichtbaar, waarin per school is aangegeven hoeveel leerlingen er zijn verwezen naar S(B)O. Daarbij moet worden opgemerkt dat hier niet is gekeken naar het totale leerlingenaantal per school en dat deze cijfers voor de interpreta...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 721

In de vorige paragraaf is te vinden hoe de route van toewijzing werkt. Om zicht te krijgen op de verschillen tussen onze werkgebieden, is het interessant om te weten in welke mate de verschillende werkgebieden toelaatbaarheidsverklaringen aanvragen. In onderstaande grafiek is een vergelijking gemaakt. We zien hier dat Alkmaar-Noord en Heerhugowaard-Zuid verhoudingsgewijs vaker verwijzen. Vanuit Heiloo en Bergen lijkt minder te worden verwezen...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 983

Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het Speciaal (Basis) Onderwijs of speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOP dossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 1190

In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind. Er is een sterke afname zichtbaar in tijdelijke...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 794

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis) scholen. We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Hieronder staan enkele ontwikkelingen van deze acht werkgebieden van het afgelopen schooljaar. Alkmaar-Noord Alkmaar-Noord heeft dit s...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • dec 2018
  • PPO-NK - community beheer
  • 1233

In het kader van professionalisering stemmen we ieder schooljaar samen af welke scholingen ingezet worden voor de consulenten, zodat ook zij blijven doorontwikkelen. In het afgelopen schooljaar hebben de consulenten scholing gehad in Visueel Communiceren en Systemisch kijken naar Passend Onderwijs. Het visueel communiceren wordt veel ingezet tijdens netwerkgroepen en trimesteroverleggen. Het systemisch kijken maakt ons bewust van ons eigen ha...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • dec 2018
  • PPO-NK - community beheer
  • 1639

De acht werkgebieden hebben een eigen budget voor arrangementen. De verdeling en de besteding vindt u hier. De werkgebieden streven ernaar om een deel van hun budget te besteden aan innovatie. Hiermee blijven we onszelf uitdagen om arrangementen in te zetten die een creatieve inslag van ons vragen. Om innovatie te stimuleren is de ambitie gesteld om aan het einde van deze planperiode (2021) 15% van het budget voor extra ondersteuning aan inno...

Samen voor kwaliteit 2018-2019
  • dec 2018
  • PPO-NK - community beheer
  • 1036

We zoeken, los van regels en protocollen, naar de beste oplossingen voor kinderen. Er zijn nog kinderen voor wie we niet altijd direct een passende onderwijsplek hebben. Daarom zijn ontwikkeling en innovatie noodzakelijk: zo blijven we een dekkend netwerk in onderwijs en zorg realiseren. Dit doen we door de arrangementen op de basisscholen, lokaal anticiperen in de werkgebieden, speciaal (basis) onderwijs en door aansluiting van onderwijs en z...

Jaarverslag 17-18 - Toekomst
  • nov 2018
  • PPO-NK - community beheer
  • 897

De werkgebieden hebben een eigen budget voor arrangementen. Zij kunnen een deel hiervan besteden aan innovatie. Hiermee krijgen de werkgebieden de mogelijkheid om op basis van specifieke onderwijsbehoeften nieuwe werkwijzen te ontwikkelen. Om innovatie te stimuleren, is de ambitie gesteld om eind 2021 15% van het budget voor extra ondersteuning aan innovatieve arrangementen te besteden (dit schooljaar is dat 5% van het budget).   Een greep uit...

Jaarverslag 17-18 - Toekomst